Reportage Rally Sweden Historic 2017

Olofström 2017-01-29

Vi har nu fått startbekräftelsen och har blivit tilldelad start nr. 131. Anmälan och besiktning sker i Torsby torsdag 9/2 Totalt startande i Rally Sweden Histric är 56 st och i vår klass (8) är vi 18 st.

Dag 1

Första start för Rally Sweden Historic är 08.55 fredag 10/2.

Vi börjar med 3 sträckor i Norge SS 2”Röjden 1”med start kl.09.51 därefter SS 3 ”Hof Finnskog 1” kl.11.05 sedan blir det service och ytterligare en sträcka i Norge SS 4 ”Svullyra 1” med start kl. 12.31 tillbaks till Sverige och SS 8 ”Torsby 1” kl.14.04 därefter service och etapp vila i Torsby kl. 15.51

Dag 2

Börjar med SS 9 ”Knon 1” kl. 10.01 därefter SS 10 ”Hagfors 1” kl. 11.24 och sista sträckan SS 11 ”Vargåsen 1” kl. 12.16 slutmål i Torsby kl. 13.19

Bilen och teamet är nu helt klara för Rally Sweden Historic och på torsdag 2/2 träffas vi hela gänget i OMK: s klubbstugan för en sista genomgång av tider och material.

Fortsättning följer.



Reportage Rally Sweden Historic 2017

Olofström 2016-12-10

Anmälan är nu inskickad och förberedelserna är i full gång inför Rally Sweden Historic 2017 som för vår del körs 10-11 februari

Saab Teamet 2017 från Olofströms MK är Förare Ola Bengtsson, Co-driver Emil Svensson i service gänget Jens Andersson som även står för Servicebilen, Urban Johansson och Jörgen Andersson.

Vi kommer som vanligt att bo hos Kennet o Lena i Gustavsfors vilket denna gång passar bra eftersom det inte är mer än 6 mil från Torsby där start o mål för Rally Sweden Historic är förlagt.

Ännu återstår en del reperationer och översyn av bilen innan den är tävlingsklar bl.a. byte av bakaxel o inställning av hjulvinklar fram Fredag den 13/1 anslås anmälningslistan för Rally Sweden Historic 2017 och vår förhoppning är att vi finns med där och då drar sista planeringen och finjusteringen i gång.



Reportage Marknadsnatta

Fredag 2014-10-24

Lastat o klart inför avresan till Skänninge o Marknadsnatta. Vi kommer att besiktiga och anmäla oss redan på fredagskvällen för att sedan dra ner till Tommy Andersson i Ödeshög en gammal kompis från Tollarp som erbjudet sig nattlogi för vårt Team som denna helg består utav Emil o Camilla, Henrik och jag själv.
SAAB: en har inför Marknadsnatta fått en ny växellåda o diff, nu med en 7:38 slutväxel. Så nu får vi se hur den beter sig och om vi kan hänga med bättre i den allt snabbare klassen
Vädret kunde varit bättre regn o rusk hela fredagen. Besiktningen fredag kväll ”flöt” på bra. Efter besiktningen åkte vi ner till Ödeshög och Tommy som stod för nattlogin, jag och teamet tackar Tommy med familj för deras gjästfrihet.
Efter en trevlig kväll med mycket snack om rally och gamla minnen har det nu blivit dags att bege oss till Skänninge och starten i Maknadsnatta. Vädret så här på morgonen har inte blivit bättre, men vi är ändå taggade inför racet.

SS 1.

En sträcka med mycket tempoväxlingar. Satsningen med 7:38 an visar sig vara lyckad och i mål kan vi bara vara nyda så här långt.

SS 2.

Ännu en sträcka med mycket notläsning och ett o annat ”överfall”, här börjar dock problemen det börjar bli svårt att få i 3:ans växel men vi når ändå målet med en relativt hyfsad tid.

SS 3

Problemen med 3: ans växel fortsätter och blir tyvärr värre, nu måste jag gå från 2:an till 4:an innan jag kan få i 3:an det blir störande i körningen och i mål märks detta på tiden men vi har nu service och förhoppningsvis skall Henrik fixa problemet.

Service i Boa

En snabb och bra service av Henrik o Camilla (koll av olja, tankning, allmän översyn, justering av växel lägen och inte minst matning av fåglarna i buren (Jag o Emil)

SS 4

Nu fungerar åter växlarna och förväntningarna inför SS 4är stora. Men vid start försvinner allt hopp om att nå slutmålet i Marnadsnatta 2014. På start plattan ger återigen Diffen upp och vi blir stående 75 m efter start utan drivning.

Nu är det definitivt slut för säsongen 2014 och resten av året blir det enbart garage arbete.

/Ola

Se körning SS1


Se körning SS2


Se körning SS3


Reportage Ekratten Asarums MS

En utav Sveriges roligaste tävlingar och med riktiga Saab vägar.
Med dessa förutsättningar startar jag o Emil en av säsongens sista tävlingar. Ekratten körs i år utan noter vilket gör det till en lillsemester för Emil och med endast tre SS bör inte dagen bli så lång.
Vi startar från Belivi parken kl. 12:00 och 12:25 är vi vid starten SS 1.
SS:1 En stäcka på 6,2 km krokig Saab väg. I mål har vi fått bästa tid (5,45,4)och leder därmed klassen inför SS 2 med 5,5 sek.
SS 2: En sträcka på 13,3 km. Efter ca 5 km glider vi ut lite i en höger kurva och slår i några stenar vilket inte stör oss något vare sig tidsmässigt eller mentalt men efter ytterligare 2 km är det färdigt åkt för vår del när diffen pajar ihop och vi blir stående utan drift på hjulen tråkigt på en bra början men så är det med mekaniska prylar de håller inte för evigt.
Så nu blir det några timmar i garaget och kanske står vi på start igen i Marknadsnatta 25/10



Se körning Incar SS1 EKRATTEN


Se körning Incar SS2 EKRATTEN

Reportage Silverratten Älmhults MK

Dagens tävling Silverratten med Älmhults MK som arrangör kördes för 51:e gången Rallyt bestod av 6 ss med service efter SS 2 och SS4 Efter SS 2 började bilen tappa lite kraft på mellanregistret vilket vi försökte åtgärda på Servicen. Nu lyckades vi inte fullt ut med detta utan fullföljde tävlingen med något svagare bil. Sträckorna var både omväxlande och roliga och passade SAAB en ganska bra åtminstone bitvis Så sammanfattningsvis var det en härlig Rally helg

Se körning Incar SS 3 Silverratten Älmhults MK

Reportage TINTER Classic Rally Cup 2014 Slutresultat.

Efter fyra deltävlingar I Tinter Classic Rally Cup: s ”notklass” 2014 placerade vi oss på en 2:a plats endast slagna av Vimmerbys snabbe byggmästare Kjell Fransson i sin vassa VW 1303S. Totalt startande i årets upplaga var 14 st

Reportage från Skillinge 500

Lördag morgon 05:15 avfärd från Olofström

Väderprognosen för dagen visar på rikligt med regn så det lär bli riktigt halt på dom småländska vägarna i dag.

SS: 1 Storeskog 15 km

En tuff inledningssträcka med stora tempoväxlingar. Vi slipper regnet men sträckan är bitvis mycket hal. Efter luftfilterbytet är det som att köra en helt ny bil nu svarar Saab: en på hela registret (Tack Mattias Fridafors Bilservice för det) Enda bekymret på sträckan var att intercomen hade lite kontakt problem.

SS: 2 Ekesås 5,5 km

Även här slipper vi regnet men liksom SS 1 är den bitvis hal. Nu har vi fixat intercomen och jag kan återigen höra Emils notläsning. Nu dök ett nytt problem upp Emil börjar bli illamående så det är tur att det blir service efter sträckan så han kan hämta sig lite, för övrigt en bra och rolig sträcka.

SS: 3 Björnaryd 6,3 km

En fin Småländsk byväg som avslutas med 1 km allmän väg där slutet av sträckan och målsvängen kan bli riktigt häftigt. Nu har himlen öppnat sig och regnet öser ner, sträckan blir mycket hal och just slutet av sträckan blir minst sagt häftig . Bara några svängar från mål i en skarp vänster med ett stort och hårt stengärde i yttern släpper fästet och Saab: en slår i en sten med höger fram men som tur är inte så hårt utan att vi kan fortsätta men med lite ändrad hjulinställning.

SS: 4 Ålaryd 3,3 km

En sträcka med asfalt från start till mål. Nu får vi känna av hur en skev framvagn kan påverka , sträckan blir näst intill omöjlig att köra då Saab: en helt plötsligt ville styra åt ett annat håll, vi kom dock i mål på sträckan men tiden blev väl inte något man kan vinna på.

SS: 5 Ljussegren 11,4 km

Mycket krokig rallyväg de första 6 km, därefter 5 km med allmän väg av fin karaktär. Det skall visa sig bli en mycket jobbig sträcka körmässigt med en hjulinställning som pekar på alla håll. Redan efter 2 km önskar jag att målskyltarna skulle dyka upp. Vi tar oss igenom även denna sträcka som är dagen sista och slutar på en 4: placering i klassen trots allt en hyfsad placering.

Se körning SS2 Skilling 500 Ola Bengtsson Olofströms MK

Reportage från Kong Christian Race 2014.

Med en 4.e plac i bagaget från Simrishamn var jag och Emil taggade att ta upp kampen om en topp 3 placering. Förutsättningarna borde finnas där med tanke på Kongens fina vägvar som passar SAAB : en som handen i handsken. Men det skulle visa sig kört redan på ss 1. Bilen spann loss bra men så snart vi la i 4:an ville hon inte riktigt hänga med utan vägrade varva ut vilket begränsade tiden på SS1. Detta problem skulle visa sig följa med hela tävlingen trots försök med att ändra tändning och lite andra justeringar på servicen i Vilshult. Troligtvis är det värme problem vid luftintagen som är problemet så nu blir det till att montera nya luftburkar och låta Mattias på Fridafors Bilservice bänka om SAAB : en inför nästa race som blir Oknörundan i Mönsterås i slutet av maj. Det blev trots problemen en 5: e placering i årets upplaga av Kong Christian Race.

Se körning Kong Christian Race 2014

Jag och Emil vill tacka alla medhjälpare för en väl genomförd tävling.

Reportage från Simrishamnsmixen 2014

Lördag morgon 05:00

Jag Emil och för dagen service tekniker Henrik Åberg rullar mot Simrishamn för årets första grusrally “Simrishamnsmixen” framför oss har vi 6 SS på tillsammans 42 km Vi rullar ut som bil 26 och har i klassen 9 namnkunniga förare att tampas med. Emil i högerstolen gör i dag premiär på notläsning. SS 1 en sträcka på ca 6,5 km löper på i ett bra tempo och i mål lägger vi oss på en 4: placering vilket skall visa sig hålla tävlingen igenom Resten av sträckorna som i sin karaktär är typiska för Skåne slätten löper på och SAAB:en spinner hela dagen som en katt, alltså ingen dramatik på premiär tävlingen. Ett stort + för Emil som läste sina första notade tävling på ett imponerande bra sätt.


Se körning Simrishamnsmixen 140405 ss2 ola bengtsson (lite kris)

Reportage från RALLY SWEDEN HISTORIC 2014

Dag 1 Fredag 2014-02-07

Fredag morgon jag Ola och Jörgen är taggade att få komma igång kl. 09:11 startar vi från Hagfors service 1:a sträckan för dagen är ”Lesjöfors” längd 1,5 mil bästa sträcktid är 9:00,8 tagen av Mads Östberg 2012 i en Ford Fiesta RC WRC. Bökig spårig väg men väldigt rolig. För att vara 1: a vintersträcka jag kört på 38 år så är jag nöjd med körningen. Mats Östberg fick fortsatt behålla bästa sträcktiden. 2:a sträckan för dagen är ”Fredriksberg” längd 1,8 mil. 8 vägbyten och en varning fortfarande lika spårig väg vilket inte passar SAAB: en speciellt bra(något smalare mellan hjulen) men är ändå lika roligt att köra. 3:e sträckan för dagen ”Rämmen” längd 2,3 mil. Efter ca halva sträckan kommer vi fatt två bilar så det blir kolonn körning ca 1 km innan vi två bakersta ekipage kan komma om efter ytterligare 1 km kan vi passera även nästa ekipage, nu är det fritt fram och vi åker in på en hyfsad tid trots förseningen inne på sträckan. 4e sträckan för dagen ” Hagfors Sprint ” en sprint på 1,87 km. Väldigt bökig o hal inledningsvis passar inte alls SAAB: en eller min körstil men verkar ändå få en bra tid ända fram tills sista böjen innan mål, där går det lite för fort och jag glider rakt fram och får använda backen för att komma vidare fram till målet. Härefter följer en transport in till Hagfors Regrouping vilket blir sista körningen för dagen eftersom 5:e sträckan Färjestads travbana blir inställd p.g.a. väderleken. Detta innebär att vi går till vila dag ett med en 6:e placering i klassen och en 26:e placering totalt i Historic vilket jag tycker är en hyfsad insats av oss i bil 117.

Dag 2 Lördag 2014-02-08

Omstart från Hagfors vi går ut som 26:e bil kl. 09:25. 1:a sträckan dag 2 är ”Hara” en sträcka på 1,2 mil krokig rolig väg nerför berget med 5 vägbyten och en varning nu börjar solen titta fram och SAAB:en spinner vidare som en katt. Servicen efter sträckan innebär bara lite kontroll för service teamet vika har så här långt haft ett lugnt rally. Stäcka 2 för dagen ”Torntorp” en sträcka på 1,9 mil med 5 vägbyten och 3 varningar ungefär samma karaktär av väg och fortfarande lika spårigt med spår som inte passar vår SAAB och fortfarande lika roligt, ” det är bara o åk Sträcka 3 för dagen ”Vargåsen” tävlingens längst med 2,5 mil och med berömda Colins Crest efter halva sträckan , sträckan börjar rakt med en kraftig stigning för att sedan övergå i ett krokigare parti efter att kört längs sjön närmar vi oss Colins nu börjar funderingarna vi skall ladda eller vi skall spara SAAB: en vi väljer det sist nämnda viket jag nog kan tycka var ett bra beslut vi har ju bara en sträcka kvar till att ha fullföljt Rally Sweden Historic, resten av sträckan löper bara på. Sista sträckan och 4:e för dagen är ”Värmullsåsen” en sträcka på 1,6 mil 5 vägbyten och 1 varning med en avslutning nerför skidbacken i Hagfors. Efter dessa 8 sträckor når vi slutmålet i Karlstad och har kört en av de roligaste tävlingarna på länge Hur blev då slutresultatet? Jo vi placerade oss som 23:e totalt 7: e i klassen och bästa SAAB ekipage i klassen Ola, Jörgen med servicepersonal